دین که همان تعهد به مبانی آن یعنی صداقت و راستی است  سیاست و خط مشی نظام جمهوری اسلامی را در هر مسئله‌ای مشخص می‌کند که یکی از این مسائل انتخابات است.

 

انتخابات باید صادقانه باشد

گاهی صادقانه بودن انتخابات به معنی عدم تقلب معنی می‌گردد که علی‌القاعده  نظام از این امر به لطف خدا مستثنی و به سلامت انتخابات انشاءالله  پایبند است و تا به حال شاید بر‌خلاف آن نیز  اثبات نشده است.

ولی صداقت در انتخابات معنای بالاتری نیز دارد که متاسفانه ساختار بجا‌مانده از نظام ستم شاهی اجازه این نوع صداقت و راستی را نمی‌دهد.

انتخابات زمانی در عین صداقت است که واقعا انتخاب موثر باشد. اگر انتخاباتی اتفاق بیفتد و عملا تغییر یا تغییر محسوسی  بعد از انتخاب اتفاق نیفتد و این عدم تغییر در انتخابات گوناگون تکرار شود ‌ عملا این انتخابات با روح انتخابات که انتخاب و تغییر است منافات داشته و از دایره صدق و راستی کلمه انتخاب جداست.

 

حالا چرا انتخابات متفاوت در نظام جمهوری اسلامی تاثیر واقعی  نه تاثیر ظاهری در زندگی مردم نمی‌گذارد؟  و اصولا تاثیر واقعی یعنی چه؟

 

تاثیر واقعی در انتخابات

تاثیر واقعی یعنی در نیازمندی‌های اصلی مادی و معنوی انسان تاثیر گذار باشد و بطوری‌که مردم تاثیر حضور خود را بصورت واضح و آشکار در زندگی خود ببینند. ‌در غیر اینصورت هرچند تقلب در انتخابات رخ نداده باشد اما آن انتخابات ‌واقعی و صادقانه نیست.

 

 

تاثیرغیر واقعی یا ظاهری چیست؟

برخی از مسئولین و دست‌اندرکاران  ساده انگارانه تاثیر انتخابات را فقط ظاهری می‌بینند یعنی مثلا با جابه‌جایی افراد که ثابت شده معمولا به خروجی خیلی متفاوتی هم منجر نمی‌شود یا برخی مسائل فرهنگی آن‌هم بصورت ظاهری!

چرا ساختار اداری منحوس به‌جا مانده از نظام طاغوت عملا تاثیر واقعیه هر نوع انتخابات در ریاست جمهوری و مجلس را از بین می‌برد؟

ببینید ساختار اداری ایران به‌شکلی است که عملا تغییر بهترین روسای جمهور و بهترین دستورات در این ساختار روی زمین می‌ماند و به‌خوبی جلو نمی‌رود.

 

علل بی‌تاثیر شدن دستورات ریاست جمهوری و انتخابات توسط ساختار اداری:

۱. سیستم فعلی اداری کشور اصولا فاقد توانمندی لازم در انجام  نظارت است و قابلیت این کار را ندارد و به‌همین دلیل است که کارشناسان بهترین نظارت را نظارت عمومی و مردمی و نه نظارت دولتی می‌دانند.

 

۲. سود سیستم فعلی اداری کشور در عدم  انجام دستورات سلسله مراتب است. به خاطر حقوق ثابت بدون وابستگی به عملکرد و مخاطرات عمل و کار.

 

راه حل:

تغییر کامل و یکپارچه سیستم اداری که در مقاله بعدی به عرض رسید.

like--v1

2