افسردگی بعد از طلاق چیست؟

 

هر ازدواجی ممکن است به ناسازگاری و آشفتگی و نهایتا طلاق منجر شود. طلاق یکی از مهمترین مشکلات زندگی انسان ها محسوب می­شود و می­تواند زن و شوهر را از نظر روحی بسیار تحت تاثیر قرار دهد.بنابراین، طبیعی است که طرفین ازدواج بعد از طلاق دچار مشکلات و اختلالات روحی بسیاری شوند که شایع ترین آن ها افسردگی بعد از طلاق نام دارد.

این دسته از افراد احساساتی از قبیل:  غم و اندوه، انزوا، ناامیدی و از دست دادن هدف یا جهت گیری در زندگی، از دست دادن انگیزه را تجربه می کنند. این افسردگی در اغلب موارد می تواند پاسخ طبیعی افراد نسبت به تغییراتی که ناشی از طلاق است باشد.از جمله موراد مهم در مدیریت افسردگی بعد از طلاق می توان به مواردی از قبیل: حمایت از نزدیکان، شرکت در درمان، ورزش یا مدیتیشن، و خواب کافی و تغذیه اشاره کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم علائم و نشانه های افسردگی بعد از طلاق را به طور کامل شرح دهیم.

 

علائم و نشانه های افسردگی بعد از طلاق

لازم است در ابتدا این نکته را ذکر نماییم که افسردگی بعد از طلاق یکی از استرس زا ترین رویدادهایی است که افرادی زیادی ممکن است آن را تجربه کنند.با توجه به تحقیقات به دست آمده دریافتیم، افرادی که طلاق را تجربه می کنند این افراد در مقایسه با سایر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی بعد از مهاجرت هستند.


 

افسردگی بعد از طلاق در زنان

همان طور که همه ما می دانیم طلاق در اغلب موارد می تواند یک تجربه بسیار تلخ و آسیب زا باشد که این موضوع به مراتب می تواند برای زنان کمی سخت تر باشد. اغلب زنان بعد از طلاق موارد متعددی از قبیل: بی ثباتی مالی، از دست دادن حضانت فرزندان، یا احساس بی ارزشی و شکست را تجربه می کنند.از جمله مهمترین علائمی که زنان بعد از طلاق آن را تجربه می کنند می توان به مواردی از قبیل: غمگینی، ناامیدی، از دست دادن اشتها، کمبود انرژی و مشکل در تمرکز اشاره کرد. این دسته از زنان برای درمان افسردگی بعد از طلاق می توانند از راهکارهای مختلفی مانند مدیتیشن، ورزش و رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.

 

افسردگی بعد از طلاق در مردان

به طور معمول، بعد از طلاق مردان ممکن است طیف وسیعی از تجربیات و یا احساسات را در این دوره پشت سر بگذارند که در این مواقع هدایت کردن این دسته از مردان کار بسیار دشواری است.

در اغلب این افراد، احساساتی از قبیل: غم و اندوه، ناامیدی و عصبانیت بروز پیدا می کند. مقابله با احساسات، از جمله چالش هایی است که مردان پس از طلاق آن را تجربه می کنند. این افراد با ورزش کردن، مدیتیشن، گذراندن وقت با عزیزانشان بهتر می توانند با این غم کنار بیایند. در برخی موارد شاهد هستیم که طلاق مردان با پیامد های منفی مانند قضاوت شدن همراه است.

 

چه دلایلی باعث بروز افسردگی بعد از جدایی می گردد؟

به طور معمول پایان رابطه عاطفی به عنوان شکلی از افسردگی خود را به ما نشان می دهد و باعث به وجود آمدن احساسات متفاوت در خلق و خوی می شود، برخی از این جدایی ها ممکن است با شروع تغییرات اساسی در زندگی شروع شود. می توان گفت برخی از دست دادن ها در زندگی باعث به دست آوردن چیز های ارزشمندی می شود. جدایی ممکن است باعث تغییر در دیدگاه شما به زندگی شود و دیدی واقع بینانه پیدا کنید. بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است برخی از جدایی ها باعث از هم گسیختگی خودانگاره آدمی می شود و ابعاد مختلف زندگی را در بر میگیرد احساسات سردرگمی، ناامنی، اضطراب و اندوه را نیز افزایش می دهد.

 

راه های درمان افسردگی بعد از طلاق

در نظر داشته باشید که در اغلب موارد، افسردگی بعد از طلاق ناگریز است. در صورتی که طلاق گرفته اید و یا در حال جدایی هستید، بایستی در ابتدا یاد بگیرید که با این موضوع  چگونه کنار بیایید. از مهم ترین اقدامات برای درمان افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از:

*با احساسات خود نجنگید

*با فردی مطمئن در این زمینه صحبت کنید

*تمامی افکار خود را یادداشت کنید

*به طور منظم ورزش کنید

*غذای سالم بخورید

*کمک دیگران را قبول کنید

*خواب منظم و عمیق داشته باشید


 

زندگی پس از طلاق می‌تواند سخت باشد، صرف نظر از اینکه چقدر می‌خواستید از ازدواج خود خارج شوید. حتی اگر می‌دانید که جدایی شما در نهایت یک چیز مثبت است، همچنان در غم از دست دادن هستید و بهبودی طلاق می‌تواند دشوار باشد درمان افسردگی بعد از طلاق روش‌های خاص خود را دارد.این واقعاً تنها راهی است که می‌توانید یاد بگیرید چگونه با طلاق کنار بیایید و بر ضرر غلبه کنید. درک این نکته که طلاق می‌تواند فوق‌العاده دردناک و برای سلامت روان شما دشوار می باشد.

 

افسردگی پس از طلاق

افسردگی ناشی از طلاق واقعی درکیی که احتمالاً با آن‌ها روبرو خواهید شد تقریباً غیرممکن است که در طول فرآیند طلاق با آن‌ها مقابله کنید.طبیعی است که طیف وسیعی از احساسات مانند غم، خشم، سردرگمی، ترس و احساس تنهایی را پس از طلاق تجربه کنید. این احساسات بخشی از فرایند سوگواری برای پایان یک رابطه عاطفی هستند و نباید نادیده گرفت.

 

استقلال مالی و خودکفایی

طلاق می تواند منجر به تغییراتی در وضعیت مالی شود. به همین دلیل، برای زنان، دستیابی به استقلال مالی و خودکفایی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

حمایت اجتماعی خانواده

یکی از مهم ترین عوامل در عبور از بحران طلاق، داشتن شبکه حمایتی قوی از دوستان، خانواده و نزدیکان است.ارتباط با افرادی که به شما اهمیت می دهند و حمایت عاطفی و عملی آنها را دریافت می کنید، می تواند در این دوران چالش برانگیز، بسیار کمک کننده باشد.

به احساسات خود توجه کنید:

بعد از جدایی و طلاق، با موجی از احساسات و افکار منفی مواجه می‌شوید، سعی نکنید آنها را نادیده بگیرید. هر چقدر هم که تلاش کنید به آنها بی توجه باشید، در دراز مدت نمی‌توانید از شر آنها خلاص شوید. به جای فرار از این احساسات، سعی کنید اتفاقی که افتاده را بپذیرید، احساسات منفی خود را طبیعی و واکنشی به اتفاق پیش آمده بدانید. تمرینات ذهن آگاهی، برای پذیرش و حل و فصل کردن احساسات منفی، بسیار مفید و کمک کننده هستند.

فعالیت اجتماعی خود را حفظ کنید:

زمانی که فرد دچار افسردگی بعد از طلاق است، بودن در جمع و تعامل با دیگران را دوست ندارد و تمایل به تنهایی و انزوا دارد و نظر می‌رسد، انرژی کافی برای برقراری ارتباط با دیگران را ندارد؛ اما بودن در کنار افرادی که قابل اعتماد هستند و می‌توانید با آنها صحبت کنید و شما را درک می‌کنند بسیار کمک کننده است. نکته‌ی مهم و اساسی این است که تعاملات اجتماعی خود را به طور کامل قطع نکنید.

در آخر

بعد از طلاق، احساسات و عواطف‌تان دستخوش تغییراتی می‌شوند و حالات جدیدی را تجربه می‌کنید. باید بتوانید برای ادامه‌ی زندگی بدون همسرتان برنامه‌ای برای خود ترتیب بدهید. تعیین اهداف کوچک روزانه، گام مهمی در پیشرفت است. تسلیم‌ نشدن، اهمیت زیادی دارد. یک روز وقتی در اوج ناامیدی هستید، به خود تلنگر بزنید که این روزهایی که سریع اما تلخ و غمگین می‌گذرند، روزهای زندگی شما هستند. روزهایی که ارزش شاد گذشتن و رنگارنگ‌بودن را دارند و حیف است که تا همیشه به خاطر اشتباهی قابل جبران اسیر سیاهی و تاریکی‌ها شوید.

 

مشاوره تلفنی رایگان با خانم خدیجه قریب روانشناس بالینی از طریق شماره‌گیری ۰۲۱۷۵۱۸۹۰۰۰  و کد 2735  در ارتباط باشید

like--v1

3