برقراری رابطه صحیح با نوجوان چگونه است؟

شما و فرزندتان در صورتی می‌توانید ارتباط موثر و خوشایندی با یکدیگر برقرار کنید که:

  1. بتوانید آزادانه و به راحتی در مورد احساسات خود در هر زمینه‌ای با یکدیگر صحبت کنید و نوجوان احساس کند که حتما درک خواهد شد.
  2. به راحتی بتوانید در مورد امور کوچک با یکدیگر صحبت و مشورت کنید و مطمئن باشید که در صورت نیاز و بروز مشکلات سخت نیز می‌توانید روی هم‌فکری یکدیگر حساب کنید.
  3. عاشق یکدیگر باشید. عشق بدون قید و شرط در این صورت به راحتی می‌توانید افکار و عقاید خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید و نوجوان مطمئن می‌شودکه طرف مقابل او را مورد قضاوت قرار نمی‌دهد.
  4. در صورتی که نوجوانان، بودن در کنار والدین را به بودن با دیگران ترجیح بدهند و در کنار هم لذت ببرید.

توصیه می‌کنم برای برقراری ارتباط موثر و اثربخش با دیگران، مقاله‌ ارتباط مؤثر را مطالعه فرمایید.

 

بیشتر بدانید: نیازهای اساسی نوجوان چیست؟

 

لازمه برقراری ارتباط موثر با نوجوان

دوران نوجوانی مهم‌ترین دوران زندگی هر فرد است؛ زیرا با بلوغ فکری و جسمی همراه است. شما باید به‌عنوان والدین از این توانایی برخوردار باشید که با بزرگ‌شدن فرزندتان، نحوه برقراری ارتباطتان را با او تغییر دهید. شما باید با فرزند خود رابطه ای دوستانه برقرار نمایید تا از اتفاقاتی که در سنین بزرگ‌سالی برای او پیش می‌آید، آگاه شوید و بتوانید با هم‌فکری یکدیگر مشکلات را حل کنید.

باید این موضوع را بپذیرید که فرزندتان در دوران نوجوانی خواهان داشتن استقلال و مسئولیت‌پذیری است و این وظیفه شماست که به خواسته او احترام بگذرید، او را همراهی کنید و حتماً در ارتباط با نوجوانتان منصف و انعطاف‌پذیر باشید .

فرزندانتان در دوران نوجوانی نیز به‌اندازه دوران کودکی‌ به شما نیاز دارند، چه بسا بیشتر. شما باید به‌گونه‌ای رفتار کنید که مشکلاتشان را با شما در میان بگذارند تا بتوانید کمکشان کنید. تنها در این صورت ارتباط مؤثر با فرزند خود خواهید داشت.

 

5 مورد از اشتباهات رایج در ارتباط با نوجوان

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در رفتار والدین با نوجوان دیده می‌شود، این است که شما تمایل دارید فقط روی مشکلاتی مانند: زمانی که نوجوان اشتباه می‌کند یا انتظارات شما را برآورده نمی‌کند، تمرکز کنید تا اینکه با آنها در مورد نقاط قوتی که دارند و آنچه خوب پیش می‌رود، ارتباط برقرار نمایید.

ضعف در اعتماد به نفس

این موضوع، می‌تواند به نوجوانان بیاموزد که نمی‌توانند به‌تنهایی از پس مشکلات برآیند و اعتمادبه‌نفس آنها را مختل می‌کند.والدین در این مقطع سنی باید مانند یک مشاور عمل کنند  بهتر است صبر کنید تا آنها از شما راهنمایی بخواهند. وقتی شما سؤالات زیادی می‌پرسید، نوجوانان احساس می‌کنند که شما قصد دارید او را کنترل کنید. آنها همچنین احساس می‌کنند که بازجویی می‌شوند؛ بنابراین همواره به حفظ اعتمادبه‌نفس و عزت نفس در نوجوانان اهمیت دهید. چرا که کاهش عزت نفس می‌تواند در آینده مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند.

جاری کردن احساسات

هنگام ارتباط با نوجوان اجازه دهید احساسات از کنترل خارج شوند. وقتی نوجوان، در مورد مشکل با شما صحبت می‌کند، پنهان‌کردن احساسات ممکن است دشوار باشد. در این شرایط، سعی کنید عصبانی یا ناراحت نشوید، بلکه روی این واقعیت تمرکز کنید که آنها مایل به صحبت با شما هستند. این به گوش‌دادن بهتر و ارائه راهنمایی مناسب کمک می‌کند.

 

بیشتر بدانید: والدگری دموکراتیک: رویکردی نوین در تربیت فرزندان

 

پرسش های زیاد والدین از نوجوان

از دیگر اشتباهاتی که در رفتار والدین با نوجوان دیده می‌شود، پرسیدن سؤالات زیاد و یا ارائه مشاوره ناخواسته است. سوالات زیاد این حس را در نوجوان ایجاد می‌کند که قصد کنترل کردن اورادارید .اشتباه دیگری که شما والدین مرتکب می‌شوید، نصیحت‌کردن و موعظه است! باور کنید که این نوع رفتار می‌تواند نتیجه معکوس داشته و باعث دورشدن نوجوانان و فاصله گرفتن آنها از شما شود، به‌خصوص زمانی که مشاوره‌ای از شما نخواسته‌اند.

مطرح کردن مسائل

هنگام ارتباط با نوجوان ممکن است او، مسئله ناراحت‌کننده‌ای را به شما بگوید. احتمال اینکه شما واکنش عاطفی از خود نشان دهید زیاد است. هنگامی که نوجوان نزد شما می‌آید و مسئله‌ای را مطرح می‌کند، اولین واکنش شما ممکن است، این باشد که فرزندتان، با چالشی روبرو شده است و وظیفه ما به عنوان والد اینست که سریع راه حلی پیشنهاد و مشکل فرزندمان را حل کنیم و از اضطراب و نگرانی او کم کنیم  این در حالی است که باید از این فرصت استفاده کنید و گفتگو را به سمتی هدایت کنید که نوجوان خودش راه‌حلی برای حل مسئله پیدا کند.

همدلی بیش از حد ممنوع

ممکن است به نظر غیرمنتظره به نظر برسد اگر بگوییم بیش از حد با نوجوان خود همدردی نکنید. این را باید بدانید که این همدردی بیش از اندازه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. اگر فرزندتان نزد شما بیاید و اظهار کند که با بهترین دوستش دعوا کرده، ممکن است بخواهید به کمک او بروید و یا از آنها عصبانی شوید و از عباراتی مانند ” بهتر شد” استفاده کنید. یا بگویید ” به‌هرحال من آنها را دوست نداشتم، شما بدون آنها بهتر هستید”. در اینطور مواقع میتوان با احساسات نوجوان همدلی کرد و فقط شنونده بود و اجازه بدهیم فرزندمان با پیامدهای منطقی ناشی از مسائل یا اشتباهاتش روبه رو شود . این همدلی معتدل سبب میشود تا نوجوان احساس کند والدینش اورا دوست دارند  . اما واقعیت این است که او باید یاد بگیرد در دنیای واقعی چگونه رفتار کند .

اهمیت ارتباط مؤثر با نوجوانان

به‌عنوان والدین یک نوجوان، ممکن است برقراری ارتباط با فرزندتان دشوار باشد. فرزند شما در مرحله نوجوانی در حال کشف هویت و استقلال خود است و به همین دلیل ممکن است کمتر تمایل داشته باشد که افکار و احساسات خود را با شما در میان بگذارد. به حکم طبیعت خود بیشتر از تنهایی و فکر کردن لذت ببرد ، بیشتر انتقاد و سوال بپرسد ، به دوستانش بیشتر بها بدهد و دوست داشته باشد با آنها وقت بگذرانند ، متفاوت صحبت کنند و حرف هایی بزنند که به گوش بزرگترها خوش نیاید  ، نوع خاصی لباس بپوشند و یا ارایش کنند و موسیقی متفاوتی گوش کنند که هیچ کدام مطابق میل و سلیقه شما نیست . بااین‌حال، برقراری ارتباط سالم با نوجوان برای ایجاد یک رابطه قوی و ایجاد تفاهم بسیار مهم و نوعی سرمایه گذاری است.

بهبود ارتباط والدین و نوجوان می‌تواند مزایایی از جمله افزایش اعتماد، کاهش تعارض و بهبود سلامت روان هم برای شما و هم برای نوجوانتان به همراه داشته باشد. با داشتن گفتگوی راحت و صادقانه، می‌توانید درک بهتری از افکار، احساسات و تجربیات نوجوان خود به دست آورید.

 

بیشتر بدانید: فرزند پروری چیست و انواع آن

 

چالش های برقراری ارتباط با نوجوانان

در دوران نوجوانی، نوجوانان تغییرات فیزیکی، عاطفی و اجتماعی قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند که می‌تواند منجر به تغییرات خلقی، عصیان و رفتارهای پرخطر شود. به‌عنوان والدین، ممکن است از رفتار نوجوان خود احساس ناامیدی و یا حتی ترس داشته باشید. بااین‌حال، مهم است که به یاد داشته باشید که این رفتارها بخشی طبیعی از روند رشد نوجوانان است. با حفظ نگرش مثبت و تمرکز بر ارتباط مؤثر، می‌توانید رابطه خود را با نوجوان تقویت کنید و به او کمک کنید تا این دوره چالش‌برانگیز را پشت سر بگذارد.

برای ارتباط موثر با نوجوان از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید

علی‌رغم تمام تلاش‌هایتان، ممکن است همچنان با چالش‌های ارتباطی با نوجوان خود مواجه شوید. تشخیص اینکه چه زمانی ممکن است برای بهبود ارتباط خود با فرزندتان به دنبال مشاور باشید، به شرایط شما بستگی دارد. مراجعه به مشاور خانواده می‌تواند راهی عالی برای غلبه بر موانع ارتباطی و ایجاد روابط قوی‌تر با نوجوان باشد. مشاور می‌توانند فضایی امن و بدون قضاوت برای شما و نوجوانتان فراهم کنند تا افکار و احساسات خود را بیان کنید و گفت‌وگوی سازنده‌تری داشته باشید.

به یاد داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای، به معنای ضعف شما نیست. بلکه نشان‌دهنده تعهد شما به ایجاد یک رابطه سالم و رضایت‌بخش با نوجوانتان است. توصیه ما به شما کمک‌گرفتن از روانشناسان مجرب مجومه مشاورین همراه است. شما می‌توانید از طریق مشاوره تلفنی رایگان با ناهیدالسادات هاشمی مشاور کودک و نوجوان در ارتباط باشید. در این جلسات مشاوره مشکلات در رابطه والد و کودک شناسایی می‌شود و مشاور به رفع این مشکلات می‌پردازد.

like--v1

1