♦️نشانه‌های اختلالات ویژه یادگیری در کودکان

-مشکل در تلفظ کلمات

-مشکل در پیدا کردن کلمه درست

-مشکل در قافیه

-مشکل در یادگیری حروف الفبا، اعداد، رنگ‌ها، اشکال، روزهای هفته

-مشکل در تبعیت از دستورالعمل ها

-مشکل در یادگیری کارهای روزمره

-مشکل در کنترل کردن مدادرنگی‌ ، مدادها و قیچی کردن و رنگ کردن داخل خطوط

-مشکل در بستن دکمه‌ها، زیپ، سنجاق قفلی، بستن بند کفش

 

 🚦چند پیشنهاد با هدف پیشگیری از اختلالات یادگیری

 

💥 هر روز با صدای بلند برای کودک کتاب بخوانید. از کتابهای ساده یا شعرگونه استفاده کنید به نحوی که کودک بتواند حروف را ببیند و بین صداها و حروف نوشتاری ارتباط دیداری و شنیداری برقرار کند.‎

 

💥 الفبا و اشعار مهد کودک و کودکانه را برای کودک به شیوه‌ای سرگرم کننده بخوانید تا کودک بتواند بین اصوات و حروف ارتباط برقرار کند. می‌توانید از کتابهای الفبا یا بازی‌های الفبا استفاده کنید.‎

 

💥 در خیابان یا فعالیتهای روزانه حروف روی تابلوها، جعبه‌ها یا بسته ها را به کودک نشان دهید.‎

 

💥 وقتی برای شما نقاشی می‌کشد راجع به نقاشی با او صحبت کنید و آنچه می‌گوید را زیر نقاشی بنویسید و در محلی در معرض دید نصب کنید.‎

 

💥 در زمین‌های بازی یا روی ساحل همراه با کودک حروف اسمش را بنویسید.‎

 

 

💥 همراه با کودک با استفاده از چسب، کاغذ، مقوای رنگی، ماکارونی و… شکل حروف را روی کاغذ بچسبانید به نحوی که کودک متوجه شود چگونه حروف و کلمات روی صفحه کاغذ قرار می‌گیرند.‎

 

💥 همراه کودک با استفاده از خمیربازی، گل سفالگری، شکل حروف را بسازید و به او کمک کنید اسم خودش را بنویسد.

 

💎 وقتی به کسی برچسب «اختلال یادگیری» می‌زنیم

فرد در رشد توانمندی‌های تحصیلی ناکام باشد.(مشکلات جسمی و هوشی و... ندارند)

👌در واقع این کودکان هوشی طبیعی دارند. اما ممکن است در چند حوزه درسی نظیر ریاضیات، خواندن و نوشتن دچار مشکل شوند و نتوانند مانند دیگر هم‌سالانشان در آن زمینه رشد کنند.‎ معمولاً اختلالات یادگیری در سه حوزه خواندن، نوشتن و ریاضیات قرار می‌گیرند که ممکن است کودک یکی از آنها یا حتی هر سه مورد را داشته باشد.‎

 

💎 چگونه متوجه اختلال یادگیری کودک شویم؟

 

وجود برخی نشانه‌ها در سنین پیش دبستان یا دبستان احتمال وجود اختلال یادگیری را مطرح می‌سازند.‎ توجه داشته باشید که وجود این علائم فقط احتمال اختلال را مطرح می‌کنند ولی نمی‌توانند وجود اختلال را بصورت قطعی تأیید کنند. برای ارزیابی و تشخیص دقیق باید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید و به مراکز مشکلات یادگیری (دولتی یا خصوصی) مراجعه نمایید.

 

تمرینات تقویت #حافظه_شنیداری کودکان :

 

1- سه کلمه برای کودک بیان کنید وازوی بخواهید پس ازاینکه هر سه کلمه راگفتید،آنهارا بازگوکند.سپس چهار کلمه و به همین ترتیب #پیش بروید تا مطابق رشد سنی و طبیعت خویش از حافظه شنوایی برخوردار شود.

 

2- یک جمله برای کودک بگویید واز او بخواهیدآن را تکرار کند.سپس دو جمله بگویید تا آنها را تکرار کند و به همین ترتیب پیش بروید تا توانایی وی به حد هنجار وطبیعی برسد.

3- تمرینات 1و2 راانجام دهید،اما این بار دانش آموز ترتیب گفتن کلمات راهم حتما رعایت کند.دراین صورت توانایی توالی شنوایی او نیز تقویت خواهد شد.

 

4- چند دانش آموز را کنار هم بنشانیدواز آنها بخواهید این بازی را ترتیب دهند. نفراول یک کلمه بگوید، نفر دوم همان کلمه را تکرار و کلمه دیگری که مناسب است به آن اضافه کند، نفر سوم دوکلمه قبلی رابگوید وکلمه دیگری را که مناسب است به آن اضافه کند و به همین ترتیب پیش رود.

به عنوان مثال نفراول: من،نفردوم: من در،نفرسوم :من درحیاط….

 

5- همان بازی را ترتیب دهیداما این باربه جای استفاده از یک کلمه ،دانش آموزان از یک جمله استفاده کنند. به عنوان مثال نفراول:من درحیاط مدرسه بازی کردم. نفردوم:من درحیاط مدرسه بازی کردم و بعد به کلاس رفتم. نفر سوم:…..

 

6- به کودک چند دستور بدهید واز وی بخواهید آن دستورات را به ترتیب اجرا کند.این تمرین علاوه بر حافظه شنوایی، توانایی (حرکتی-شنوایی) و نیز(توالی شنیداری ) را با هم تقویت می کند.

7-یک کلمه بیان کنید وپس از 30ثانیه ازاوبخواهید آن را تکرارکند. در تمرین های بعد پس از گذشت چند ثانیه ازاو بخواهیدکه کلمه یا کلمات گفته شده رابگوید. این تمرین را آنقدر ادامه دهید تابتواند در حدود 30 ثانیه شیئ را در حافظه کوتاه مدت خویش نگه دارد.

 

8-ابتدا برای او قصه های بسیار کوتاه بگویید، سپس داستانهای بلندتر بگویید وبعد از او بخواهید قصه های شما را بازگو کند وسرانجام خودش قصه بسازد.

 

9-ازاوبخواهید اشیای پیرامونش را نشان داده و نام ببرد.

 

10-کودک رایاری دهید تاتعدادی عدد یا لغات ساده را به خاطر بسپارد

like--v1

0