در این مقاله می‌خواهیم در مورد این مسئله که مالکیت طلا بعد از طلاق با کیست به طور کامل با شما صحبت کنیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعات خوبی در زمینه مالکیت طلا بعد از طلاق کسب کنید. مسئله مالکیت طلا بعد از طلاق از مسائل مهم در زمان طلاق زوجین است. معمولاً این مسئله از شایع‌ترین مسائلی است که در دادگاه خانواده مطرح می‌شود. اما به راستی مالکیت طلا چگونه مشخص می‌شود و بعد از طلاق طلا به چه کسی تعلق دارد؟ با ما باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم. 

طلاق به عنوان یکی از اسباب انحلال ازدواج محسوب شده، به این معنا که به رابطه زوجیت میان زن و مرد پایان می‌دهد. اما از آن جهت که بر طبق رسوم، مرد به مناسبت های مختلف طلا هایی را به همسر خود می‌دهد که ارزش مالی بالایی دارد و بعد از طلاق هم تمایل دارد تا آنها را استرداد کند، باید بررسی کرد که چگونه این امر امکان‌پذیر است؟ در حالت کلی بخشیدن طلا به زن را می‌توان نوعی هبه تلقی کرد. بر اساس ماده ۷۹۵ قانون مدنی هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجانا به شخص دیگری تملیک می‌کند. در عرف به این عمل هدیه دادن می‌گویند. 

پس ابتدا باید با مفهوم و شرایط هبه بیشتر آشنا شویم تا مسئله مالکیت طلا بعد از طلاق روشن شود.

اگر کسی شخصی را به طور رایگان به مالکیت دیگری دربیاورد، شخصی که آن مال را دریافت کرده مالک محسوب می‌شود و درنتیجه حق هر گونه تصرفی در آن مال دارد، اعم از استفاده فیزیکی یا فروش یا حتی اتلاف آن مال. پس در هبه به مفهوم حقوقی یا همان هدیه به مفهوم عرفی، دو شرط اساسی وجود دارد: اول اینکه مالی به صورت مجانی داده می‌شود و دوم اینکه به مالکیت طرف عقد درمی‌آید.

با این وجود، تحت شررایطی می‌توان طلایی که در ملکیت زن است، استرداد کرد، اصطلاحاً به این عمل رجوع از هبه می‌گویند: 

۱. طلایی که به زن داده شده هنوز موجود بوده و از بین نرفته باشد.

۲. زن مالکیت طلا را به دیگری واگذار نکرده باشد به این معنی که به دیگری نفروخته باشد یا هبه نکرده باشد.

۳. تغییرات مادی و فیزیکی در طلا رخ نداده باشد. 

اما گاهی پیش می‌آید که طلا به زن داده می‌شود اما ماهیت آن هبه نیست. در این شرایط استثنایی می‌توان طلا را استرداد کرد. مهم‌ترین حالت موردی است که مرد طلا را به زن امانت داده باشد اما اثبات این امر در دادگاه بسیار دشوار است. یکی از راه های اثبات، استفاده از فاکتور خرید طلا است. البته در این حالت هم فقط اثبات می‌شود که مالک اولیه طلا مرد بوده است اما اینکه طلاها را به زن هبه نکرده و فقط امانت داده، با صرف ارائه فاکتور امکان‌پذیر نیست.

 

like--v1

0