آیا روش پخت در سلامت و ارزش تغذیه ای غذاها تاثیر دارد یا خیر؟

نظر شما درباره سرخ کردن مواد غذایی چیست؟

متخصصین تغذیه معتقدند سرخ کردن مواد غذایی از روشهای نادرست پخت و پز می باشد؛ چرا که اولاً مصرف روغن زیاد موجب چاقی و افزایش چربی های نامطلوب خون شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماریهای قلبی – عروقی را افزایش می دهد. ثانیاً علاوه بر از بین رفتن مواد مغذی غذا، به علت تغییرات نامطلوب چربی و مواد غذایی یکسری مواد مضر نظیر آکرولئین تولید می شود که این ترکیبات خطر سرطان را افزایش می دهند.

با این حال در صورت تمایل به مصرف مواد سرخ کرده چه باید کرد؟ در این صورت می توان مواد غذایی مورد نظر را با استفاده از روغن مخصوص سرخ کردنی در مقدار خیلی کم و با حرارت ملایم تفت داد. چرا که حرارت دادن زیاد روغنها منجر به اکسیداسیون و هیدرولیز روغن می شود؛ و در درجه حرارت های کم بدلیل طولانی تر شدن زمان پخت، کیفیت مواد غذایی کاهش می یابد.

دفعات مجاز استفاده از روغن سرخ کردنی چه مقدار است؟ از روغن مخصوص سرخ کردنی با رعایت فواصل زمانی کوتاه بین دفعات سرخ کردن و نیز رعایت نحوه نگهداری صحیح می توان حداکثر 3-2 بار استفاده نمود؛ و بهتر است فرآیند سرخ کردن در یک زمان انجام گیرد زیرا گرم و سرد کردن متناوب روغن منجر به افزایش فساد اکسیداسیونی روغن می شود.

آیا می توان از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده کرد؟ روغن زیتون به حرارت بالا حساس بوده و برای مصارف پخت (نه سرخ کردن) در درجه حرارت پائین و به مدت کوتاه قابل استفاده می باشد.

با توجه به مطالب بیان شده بهتر است از روشهای دیگر پخت نظیر کباب کردن، آبپز کردن و بخارپز نمودن برای تهیه غذا استفاده نمائید. البته در همه روشهای پخت می بایست اصول صحیح رعایت گردد؛ و عدم رعایت آنها نه تنها از ارزش غذایی غذا کاسته بلکه می تواند سلامتی مصرف کننده را به خطر بیندازد. فلذا برای آگاهی از اصول صحیح هر یک از روشهای پخت و پز می توانید با مشاوران تغذیه ما در ارتباط باشید.

like--v1

0