پرورش دهندگان و ایراد‌های معمول:

 

پرورش حیوانات، جهت فروش آن‌ها، در کشور‌های مختلف انجام می‌‌‌‌‌شود و در ایران نیز افراد زیادی به این امر مشغول هستند. در بیشتر کشور‌ها نظارت دقیقی بر انجام صحیح این فرزندآوری و پرورش وجود دارد و این موضوع سبب سلامتی حیوانات و در نتیجه آن، سلامتی جامعه خواهد شد. متاسفانه در ایران، به دلیل نگرش خاصی که نسبت به موضوع حیوانات خانگی وجود دارد، حساسیت لازم جهت نظارت موثر بر پرورش دهندگان دیده نمی‌شود. به همین دلیل در بیشتر موارد شاهد آسیب جدی به حیوان مولد و آلودگی‌های انگلی و ضعف شدید توله‌ها هستیم. بسیاری از این توله‌ها تا قبل از یک سالگی تلف می‌شوند و یا در سنین بالاتر، به دلیل فرزندآوری و ضعف بیش از حد مادر، علائم بیماری‌های خاص (برای مثال بیماری های منجر به مشکلات حرکتی و فلجی) را نشان می‌دهند. آلودگی محیط اصلی نگهداری که دور از دید مشتری باشد و تغذیه به شدت نامناسب و همچنین عدم انجام مراقبت‌های پوست و مو، در کنار مواردی همچون عدم واکسیناسیون و حتی بدرفتاری‌های ‌‌ شدید و تنبیه‌های فیزیکی، مواردی است که در بیشتر این مراکز غیراستاندارد، مشاهده می‌شود.

 

مشکل حیوانات بی سرپرست:

 

در سویی دیگر، یکی از مشکلات اساسی محیط زیست و حیات وحش در دنیا، حیوانات بی‌سرپرست هستند (مخصوصا سگ‌ها و گربه‌ها) و بیشتر کشور‌ها در رفع این مشکل به شکل موثر، ناتوان بوده‌اند. برای درک بهتر این مشکل بزرگ، لازم است بدانید که سگ بدون سرپرست در طبیعت و چرخه طبیعی، جایگاهی ندارد. این تعداد بالای آن‌ها، به دلیل عدم مسئولیت پذیری انسان‌ها وعدم آگاهی کافی از شیوه صحیح نگهداری، به وجود آمده‌اند. این ما انسان‌ها بودیم که سگ‌ها را ابتدا از داخل خانه، سپس حیاط و به همین ترتیب از کوچه و خیابان و روستا و شهر و شهرک‌های صنعتی بیرون کردیم و انتظاری به جز ورود آن‌ها به حیات وحش نمیتوانیم داشته باشیم. سگ‌ها به شکل غریزی تشکیل گله می‌دهند و در زنجیره و شبکه غذایی، برای بقا، به هیچ موجودی رحم نمی‌کنند. شکار (موش و سایر جوندگان کوچک و...) را در محیط کم میکنند و شکارچی (مار، یوزپلنگ و پرندگان شکاری و...) را یا فراری می‌دهند و یا از بین می‌برند. حذف فیزیکی آن‌ها بسیار غیر موثر، غیر انسانی و عملا غیر ممکن است. حتی عقیم سازی نیز به دلیل زاد و ولد نسبتا سریع و با تعداد بالا و به دور از چشم انسان‌ها، اثر مطلوب را ندارد. تنها کشوری که به تازگی موفق به حل کامل، موثر و انسانی این مشکل بوده است، هلند می‌باشد. برای رسیدن به این هدف، از فرهنگ سازی قبول سرپرستی، رواج مسئولیت پذیری و همکاری کامل مردم و سازمان های مسئول استفاده شد و پس از مدت‌ها، شاهد موفقیت کامل یک کشور در این زمینه بودیم. متاسفانه در ایران، به این موضوع، به شکل صحیح و موثر رسیدگی نمی‌شود و بیشتر کارهای انجام شده و رویکردها، تنها در جهت رفع موقتی مشکل است. همچنین باید بدانید که این روش‌ها در بیشتر موارد به دلیل عدم نظارت کافی و کم هزینه بودن، بسیار خشن و غیر انسانی هستند و قلب هر انسان سالمی را آزرده می‌کنند.

توجه کنید که:

 

در طول چند سال فعالیت در کلینیک‌های مختلف در تهران و سایر شهر‌‌ها، و مشاهده موارد متعدد حیوانات خریداری شده، تعداد اندکی از آن حیوانات شرایط مناسب و قابل قبولی داشتند و بیشتر آن‌ها از مشکلات گفته شده رنج می‌بردند. این موضوع علاوه بر ایجاد درد و رنج برای حیوان، دارای بار مالی برای خریدار نیز بود. یکی از باورهای اشتباه رایج این است که اگر بابت حیوان مورد نظر پولی پرداخت شود، سبب پذیرش بیشتر مسئولیت می‌شود. در صورتیکه تجربه نشان می‌دهد که این پرداخت کوچکترین تاثیری بر قبول مسئولیت و نگهداری صحیح ندارد. برای مثال French Bulldog (سگ کوچکتر داخل تصویر) که قیمت بالایی در بازار دارد، به بهانه ریزش موی زیاد رها شد. خوشبختانه خانواده‌ای دلسوز و مسئول، سرپرستی او را به عهده گرفت. در صورت اصرار بر خرید، اطلاع از تمام چالش‌های ممکن، بررسی دقیق و کامل حیوان ماده مولد (مادر) و شرایط نگهداری از مادر و توله‌ها لازم است. همچنین اطمینان از انجام واکسیناسیون اولیه به موقع و کامل و ارائه شناسنامه معتبر، واجب و ضروریست. به همین جهت توصیه می‌شود در این زمینه از مشاوره صحیح و حرفه ای استفاده کنید، تا مسئول آزار و عذاب تعدادی موجود بی‌گناه نباشید.

پیشنهاد ما:

بنده و همکارانم در این مجموعه، آماده ارائه مشاوره و یاری رسانی به شما جهت گرفتن یک تصمیم درست و منطقی هستیم. تا از این طریق شاید بتوانیم کمکی، حتی کوچک، جهت زندگی بهتر انسان‌ها و حیوانات در کنار یکدیگر، کرده باشیم.

like--v1

0