چرا گربه؟

 

زندگی امروزی، مخصوصا در شهر‌ها، زمان و انرژی زیادی را خارج از منزل، به خود اختصاص می‌دهد. این امر یکی از دلایل بروز مشکلات روحی و عاطفی برای انسان‌هاست. یکی از راه‌های رفع این مشکل، قبول سرپرستی یک حیوان خانگی و رسیدگی مناسب به آن حیوان است. در بین حیوانات خانگی محبوب در دنیا، گربه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افراد دارای زمان و فضای محدود و کم است. از ویژگی‌های گربه‌ها، نداشتن صدای زیاد و سازگاری سریع با محیط زندگی آنهاست. لازم است بدانید که از لحظه ورود گربه به محیط جدید (خانه شما)، مالک آن محیط، دیگر شما نیستید و آن محیط کاملا متعلق به گربه است. عدم درک این موضوع ممکن است سبب اختلالات رفتاری در گربه شود و در نتیجه شما نیز دچار مشکل خواهید شد.

گربه‌ها نیاز‌های اساسی مشخصی دارند. آب تمیز و تازه، غذای مناسب و مخصوص و خاک مخصوص، نیاز‌های اصلی یک گربه هستند. در کنار این‌ها، نیاز به بازی کردن و نوازش و تامین آرامش محیط و سلامت حیوان نیز از وظایف سرپرست است. البته همانطور که گفته شد، گربه موجودی مستقل است و در صورت تامین بودن نیاز‌های اساسی، مدیریت سایر موارد را تا حد زیادی انجام می‌دهد. برای مثال اگر شخص سرپرست، وقت یا انرژی کافی برای بازی کردن روزانه نداشته باشد، گربه خودش را سرگرم می‌کند و از وسایل موجود در خانه، به عنوان اسباب بازی استفاده خواهد کرد. نکته مهم این است که نباید این موضوع، به عادت سرپرست تبدیل شود. سرپرست باید از هر فرصتی برای رسیدگی بیشتر به گربه خود استفاده کند. در ضمن تامین اسباب بازی (ساختن یا خرید) مناسب نیز واجب است. برای مثال اگر دوست دارید که مبلمان و پرده‌های خانه، سالم بمانند، باید گربه را به بازی کردن با وسیله‌ای دیگر (توپ کوچک) عادت بدهید.

از دیگر دلایل انتخاب گربه به عنوان حیوان خانگی، ایجاد حس آرامش است. گربه‌ها به طور ذاتی علاقه به آرامش و استراحت دارند. آن‌ها این حس را پس از مدتی همزیستی، در سرپرست خود نیز ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، نوازش گربه، می‌تواند سبب کاهش استرس و حتی گاهی تنظیم فشار خون شود. آن‌ها همچنین با ابراز محبت به روش خودشان می‌توانند به کاهش افسردگی سرپرستشان کمک کنند.

 

نیاز‌های اساسی گربه:

 

آب تمیز و تازه:

گربه‌ها به طور طبیعی، بیشتر آب مورد نیازشان را از غذای خود (جوندگان و پرندگان کوچک)  دریافت می‌کنند و کمتر به سراغ یک منبع آب می‌روند. اما از آنجا که داخل منزل چنین امکانی وجود ندارد و همچنین به دلیل نوع غذای مخصوص آن‌ها (اغلب غذای خشک)، قرار دادن آب در اختیارشان، واجب است. تمیز و تازه و کمی خنک بودن آب، می‌تواند سبب ایجاد علاقه برای آب خوردن گربه شود. آب و ظرف آب مورد استفاده باید جهت جلوگیری از آلودگی حیوان خانگی، تمیز باشند. در نتیجه، تعویض آب و تمیز کردن ظرف آب، باید روزانه انجام شود. اگر در مناطق با سختی آب بالا زندگی می‌کنید، توصیه می‌شو‌د که در این مورد با دامپزشک خود مشورت کنید.

غذای مناسب و کافی:

به طور کلی، دو نوع غذا (خشک و تر) برای حیوانات خانگی وجود دارد، که این مورد در مطلبی جداگانه بررسی خواهد شد. در این مطلب تنها بر کافی بودن و مناسب بودن غذا تمرکز می‌کنیم.

برای انتخاب غذای مناسب، مشورت با دامپزشک ضروری است.

چه غذایی مناسب است؟

غذایی که علاوه بر تامین مواد مغذی و معدنی و ویتامین‌ها برای سنین مختلف، دارای سایز و شکل مناسب نیز باشد. تعادل مواد مغذی غذا، یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین مواردیست که باید به آن دقت شود. عدم رعایت این تعادل، بدون شک سبب بروز بیماری‌هایی، مخصوصا مربوط به سیستم کلیوی و ادراری حیوان خواهد شد. این آسیب‌ها علاوه بر هزینه بالا جهت درمان، ممکن است جبران ناپذیر یا برگشت‌پذیر باشند و حتی سبب مرگ حیوان شوند.

اندازه غذا باید مناسب سن حیوان باشد. برای مثال غذای خشک سایز کوچک، تماس زیادی با دندان‌های گربه بالغ نخواهد داشت و در نتیجه کمکی به سایش آن‌ها نمی‌کند. در حالی که این سایش میتواند سبب تعویق جرم گرفتن دندان شود. لازم است بدانید که انجام جرمگیری دندان، نیاز به بیهوشی داشته و بار مالی دارد.

شکل غذا نیز نباید سبب آسیب به دستگاه گوارش شود. برای مثال غذایی که دارای تیزی باشد، ممکن است سبب خراش یا حتی پارگی در مسیر گوارش (دهان تا روده)  شود.  

چه میزان غذا مناسب است؟

بسیار مهم است که بدانید، هر کدام از این موجودات دوست داشتنی، جدا از اشتراک در بسیاری از رفتارها، شخصیت خاص خود را دارند. در نتیجه باید جداگانه،توسط دامپزشک بررسی شده و توصیه های لازم به سرپرست ارائه شود. اما به طور کلی میزان مشخصی از انرژی، بر اساس وزن حیوان، مورد نیاز است. با اطلاع از وزن، سن و شرایط فیزیکی و رفتاری حیوان، میزان غذا و تعداد وعده ها مشخص می‌شود. برای مثال، اگر گربه شما بسیار پرخور است و به میزان غذا توجه نمی‌کند، نباید همیشه ظرف غذای پر داشته باشد. زیرا به پرخوری عادت کرده و چاق می‌شود و زمینه برای بروز بیماری‌های خطرناک ناشی از چاقی، فراهم خواهد شد.

 

خاک مخصوص:

گربه‌ها از تمیز‌‌ترین حیوانات هستند. آن‌ها زمان زیادی را به تمیز کردن خود اختصاص می‌دهند. نظافت محیط زندگی نیز برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد. آن‌ها برای ادرار و مدفوع خود نیاز به خاک تمیز دارند و عدم توجه به این موضوع سبب بروز استرس در آن‌ها می‌شود. به طور معمول توصیه می‌شود، تعداد ظرف‌های خاک، یکی بیشتر از تعداد گربه‌های موجود در منزل باشد. لبه‌های ظرف باید ارتفاع مناسبی داشته باشد تا از ریختن میزان زیاد خاک به بیرون از ظرف، جلوگیری شود. میزان خاک درون ظرف نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد. این میزان به اندازه ظرف بستگی دارد ولی به طور کلی باید آنقدر باشد که گربه، به راحتی مدفوع خود را دفن کند. توصیه می‌شود از پادری‌ در اطراف و زیر ظرف استفاده شود، تا خاک ظرف، لا‌به‌لای پنجه گربه، در سایر نقاط منزل پخش نشود. خاک را روزانه، به وسیله بیلچه مخصوص، تمیز کنید و هفته‌ای یکبار آن را کامل تعویض نمایید.

خاک‌های معطر برای برخی گربه‌ها ایجاد حساسیت می‌کنند. برای انتخاب خاک مناسب، با دامپزشک خود مشورت کنید.

 

سایر نیاز‌ها:

 

نوازش کردن:

گربه‌ها به سرپرست خود علاقه زیادی دارند و از راه‌های متفاوتی این علاقه را ابراز می‌کنند. بیشتر این روش‌ها سبب باقی ماندن بوی خودشان بر روی آن فرد می‌شود و از این راه، مالکیت خود را تثبیت می‌کنند. پس از اطمینان از امن بودن فرد و آرامش محیط، به شما اجازه نوازش می‌دهند. این کار در بیشتر نقاط بدن گربه آزاد است. مهمترین سطحی که باید تلاش کنید تا به آن دست نزنید، شکم آن‌هاست. البته نگران انتخاب محل نوازش نباشید. خود گربه، اگر احساس نارضایتی داشته باشد، با ترک محل یا دور کردن دست شما با لگد و روش‌های واضح دیگر، شما را متوجه می‌کند. به طور کلی، هر چه رابطه شما با گربه، قوی‌تر و صمیمی‌تر باشد، درخواست نوازش، بیشتر می‌شود.

 

بازی کردن:

گربه‌ها، همچون سایر جانداران، نیاز به تخلیه صحیح انرژی دارند. بازی کردن با آن‌ها به شکل صحیح، به این موضوع کمک می‌کند. بازی‌هایی که مناسب هستند، سبب تحریک تمایلات طبیعی آن‌ها می‌شود. تمایل به شکار و کمین کردن از بارزترین آن‌هاست. توجه کنید که اسباب بازی آن‌ها می‌تواند وسیله بسیار ساده‌ای (درب نوشابه یا کاغذ مچاله شده) باشد و لزومی به پرداخت مبالغ زیاد نیست. ولی باید مطمئن شوید که آن جسم را نمی‌خورد و یا آن جسم توانایی آسیب زدن به حیوان را نداشته باشد. بازی‌های زیادی هستند که برای گربه شما مناسب‌اند و به مرور زمان، متوجه علاقه گربه خود خواهید شد.

 

آرامش:

یکی از قوی‌ترین حواس گربه‌ها، حس شنوایی آن‌هاست. به همین دلیل، صداهایی که برای ما، عادی هستند، برای آن‌ها بلند و حتی آزاردهنده محسوب می‌شوند. توجه کنید که کم شدن آرامش، با افزایش استرس برابر است و این استرس، زمینه بروز بیماری‌های دیگر می‌باشد. در نتیجه، برای مواقعی مثل مهمانی‌ها و ...، از قبل، به فکر راه حلی برای حفظ آرامش گربه خود، باشید.

گربه‌ها به طور کلی، از جا‌بجایی و تغییرات ناگهانی، دچار استرس می‌شوند. قبل از هر تغییری، توصیه می‌شود که با دامپزشک خود مشورت کنید.

 

سلامت:

حفظ سلامتی، از وظابف سرپرست است. برای این کار باید علاوه بر توجه به تغذیه حیوان و ایجاد محیطی آرام و به دور از استرس، معاینات منظم دامپزشکی نیز، انجام شود. بیشتر کارهایی که در این معاینات انجام می‌شود شامل، واکسیناسیون، درمان‌های ضد انگلی، بررسی گوش‌ها، ناخن‌ها، دندان‌ها، وزن حیوان، پوشش مویی و سایر موارد ظاهری است. البته در هنگام معاینه و پس از صحبت با سرپرست، ممکن است مواردی که تنها یک دامپزشک متوجه آن‌ها می‌شود، نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

یکی از مواردی که برای سلامت گربه شما ایجاد خطر می‌کند، خروج از منزل است. گربه‌ها با بینایی قوی و حس شکار فوق‌العاده خود، روی هدف تمرکز می‌کنند و این موضوع ممکن است سبب دور شدن آن‌ها از خانه، برخورد با وسائل نقلیه، حمله از طرف سایر حیوانات، به دام افتادن و حتی سقوط از ارتفاع شود. همیشه مراقب باشید تا گربه شما از منزل خارج نشود و از محکم بودن توری پنجره‌ها مطمئن شوید. گربه‌ها، توانایی یادگیری بالایی دارند و پس از مدت کوتاهی، روش باز کردن درب‌های قفل نشده را یاد می‌گیرند. فراموش نکنید که حادثه خبر نمی‌کند.

 

کلام آخر:

نکات و مثال‌ها بسیار زیاد هستند و تلاش شد تا به شکل خلاصه و مفید خدمت شما، ارائه شوند. بنده و همکارانم در این مجموعه، آماده ارائه مشاوره و یاری رسانی به شما جهت انجام هرچه بهتر این مسئولیت، هستیم. تا از این طریق شاید بتوانیم کمکی، حتی کوچک، جهت زندگی بهتر انسان ها و حیوانات در کنار یکدیگر، کرده باشیم.

like--v1

1